اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش فارس از نشست علنی «خانه ملت»

ارز در بقالی؛ دولتی‌های بازنشسته در بیکاری

خانه ملت نشست علنی امروز خود را در حالی به پایان رساند که بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی کشور ممنوع شد.

ارز در بقالی؛ دولتی‌های بازنشسته در بیکاری

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه (2 مردادماه 97) به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

*بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی کشور ممنوع شد

در ابتدا، نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان را بررسی و ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

 

بر اساس تبصره یک ماده واحده این طرح به کار گیری بازنشستگان در سمت‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، وزرا، اعضای شورای نگهبان و معاونان رئیس جمهور شده ذکر شده در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 86 و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.

*لاریجانی: حرف‌های مفت ترامپ ارزش پاسخ ندارد/ ایالات متحده دیپلماسی جاهلانه‌ای را دنبال می‌کند

در ادامه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر طی تذکری خطاب به لاریجانی اظهار داشت: باید یاوه‌گویی‌های ترامپ را پاسخ می‌دادید.

وی گفت:‌انتظار داشتیم شما به عنوان رئیس مجلس به این یاوه‌گویی‌ها پاسخ می‌دادید تا اینها فکر نکنند جایگاهی دارند.

بر اساس این گزارش علی لاریجانی در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: ما جواب هر حرف مفتی را نمی‌دهیم.

*نمایندگان با بررسی لایحه حمایت از کودکان در کمیسیون قضایی مخالفت کردند

همچنین نمایندگان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان براساس اصل 85 قانون اساسی را بررسی و با آن مخالفت کردند.

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه گذشته با بررسی اولویت دار لایحه مذکور با 129 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن موافقت کرده بودند که در این میان برخی از نمایندگان درخواست بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون تخصصی حقوقی و قضایی را براساس اصل 85 قانون اساسی دادند.

*حاجی: صراف و بقال محل هم بهتر از سیف سکه را توزیع و ارز را مدیریت می‌کنند

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر اظهار داشت: اولویت اول کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی است.

وی افزود: امروز مردم در تب این مشکلات اقتصادی می‌سوزند که باید آن را درک کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: برخی در کشور از روی آگاهی یا ناآگاهی علیه مردم تصمیم می‌گیرند، با توجه به التهابات اخیر ارز آیا بدتر از این هم می‌شود.

*کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تصویب شد

وکلای ملت سپس کلیات لایحه حمایت از کودکان و را بررسی کردند.

 

نهایتا پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین، توضیحات سخنگوی کمیسیون قضایی و همچنین اظهارات رییس مرکز امور زنان و امور ریاست جمهوری کلیات این لایحه به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.

*کواکبیان: شورای عالی اقتصادی نباید اختیار قانونی وزارتخانه‌ها را سلب کند/لاریجانی: این شورا دائمی نیست

بر اساس این گزارش، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در جریان بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با استناد به اصل 71 قانون اساسی اظهار داشت: در پی دستور مقام معظم رهبری شورای عالی اقتصادی سه قوه تشکیل شد که ر شرایط جنگ اقتصادی قطعا مفید و ضروری است که اگر نیاز به قانونگذاری دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وظیفه ما وضع قانون است. درواقع حمایت از کودکان و نوجوانان به دنبال حادثه آموزش و پرورش غرب تهران و دیگر مناطق صورت گرفته است و در پی این حوادث است که همکاران ما به صرافت افتاده‌اند.

نماینده مردم تهران مجلس بر همین اساس اضافه کرد: درواقع مباحث غیرکیفری در این لایحه دیده شده است که دارای ابهاماتی است.

*ابتکار: آمارهای سوءاستفاده از کودکان و آزار آنها نگران‌ کننده است

پس از آن، معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور امروز اظهار داشت: این لایحه از قوه قضاییه به دولت ارسال شده و در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آمارهای نگران کننده ای از کودک آزاری و سوءاستفاده از کودکان وجود دارد گفت: حل این مشکلات نیازمند تصویب قانونی قوی، جامع و بازدارنده است.

 

ابتکار عنوان کرد: آمار کودک آزاری و سوء‌استفاده از کودکان نگران کننده است، البته دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه کارهای خوبی کرده ولی ما نیازمند یک قانون بازدارنده و جامع در این زمینه هستیم.

*ابطحی: اولویت کشور رسیدگی به مسکن، ارز و بیکاری است

سید محمدجواد ابطحی هم در مخالفت با کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با بیان اینکه اولویت های مجلس باید جابجا شود، گفت: در حال حاضر که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، اولویت کشور تصویب این لایحه نیست و رسیدگی به مسکن، ارز و بیکاری باید در اولویت باشد.

نوی افزود: در زمانی که دشمن اتاق عملیات جنگی و اقتصادی تشکیل داده، تصویب این لایحه نباید در اولویت قرار گیرد، زیرا در سال 81 قانون تصویب کردیم و استخوابندی این لایحه نیز به همان قانون باز می گردد، بنابراین نیازی به وضع قانون جدید نیست.

*سلیمی: ملاک در تصرفات مالی سن رشد است نه 18 سال

بر این اساس، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در مخالفت با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: این لایحه نواقص فراوانی داشته و با مبانی شرعی مغایرت دارد.

وی افزود: ملاک در تصرفات مالی سن رشد است نه 18 سال لذا ممکن است کسی بالغ باشد، اما رشید نباشد. به عنوان مثال در بند (ب) ماده 1 لایحه ذکر شده که هر فردی که زیر 18 سال است به سن بلوغ شرعی رسیده؛ ملاک مشخص نیست و در آن ذکر نشده که سن 18 سال شمسی مدنظر است یا حقوق شرعی، بنابراین در تدوین لایحه تعجیل شده است.

*نمایندگان یک فوریت اصلاح ماده‌ای درباره بازداشت موقت را تصویب کردند

در بخش دیگری از نشست امروز، بهارستانی ها با یک فوریت طرح قانونی اصلاح ماده 242 قانون آیین دادرسی کیفری موافقت کردند.

این موافقت با 152 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه انجام شد.

*محبی نیا: نباید اجازه داد عده‌ای قرار تامین را وسیله ای برای ترساندن افراد قرار دهند

در ادامه نیز، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس به عنوان طراح طرح طرح قانونی اصلاح ماده 242 قانون آیین دادرسی کیفری، اظهار داشت: در اغلب سیستم های کیفری دنیا ابتدا جرائم کشف و پرونده متهم تکمیل می شود سپس متهم فراخوانده می شود و این رویه اختصاص به جرم خاصی ندارد و در هر نوع جرمی اینگونه است.

وی افزود:  متاسفانه در سیستم قضایی ایران رویه به شکل دیگری است و برای حفظ متهم و آثار مجرمانه اقدام به صدور قرار بازداشت موقت می کنند و این قرار که یکی از قرارهای تامین محسوب می شود تا مدت بسیار طولانی نیز قابل تمدید است.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر اینکه با حقوق افراد و آزادی های عمومی ناسازگار است سلامت جسمی و روانی متهمان را با خطر مواجه کرده و صحت اعترافات آن ها را زیر سوال می برد و به تبع آن منجر به ایجاد نارضایتی های عمومی گسترده می شود.

*دهقان: اطلاعات مالی را در اختیار FATF قراردادن خیانت به کشور است

طبق این گزارش، محمد دهقانی در نطق میان دستور خود گفت: باتوجه به اوضاع خاصی که در کشور حاکم است نمی‌خواهم به گونه‌ای سخن بگویم تا به سطح ناامیدی مردم افزوده شود. بنای من این نیست که در این نطق خوشبینی‌ها و ساده اندیشی‌های برخی اجزای دولت را نقد کنم و آنها که اقتصاد کشور را با بی‌تدبیری در برابر رفتارها و سخنان آمریکایی‌ها شرطی کردند،ملامت کنم.

نماینده مردم چناران در مجلس اظهار داشت: وقت آن نیست که دولت را به خاطر بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های داخلی و تلف کردن وقت کشور در چند سال گذشته مورد نکوهش قرار دهم.

*قاضی پور: نخبگان کشور در حال از بین رفتن هستند و زنگنه به دنبال چشم‌آبی‌ها!

پس از آن، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: آقای وزیر چرا سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت اجرایی نمی‌شود تا فسادهای موجود خریدهای خارجی کاهش یابد. 

وی افزود: کارگران، مهندسان، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور همه در حال از بین رفتن هستند و آقای وزیر شما به مدیران زیرمجموعه شما فقط به دنبال چشم‌آبی‌ها و مو طلایی‌ها هستید. 

*زنگنه: 3 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی پیمانکاران روی دست ما مانده است

همچنین بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جریان گزارش سؤال نمایندگان نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب در خصوص علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که دارای توان و محصولی باکیفیت‌تر هستند، اظهار داشت: البته در ابتدای سخنانم بگویم بسیاری از صحبت‌ها و اظهارات آقای قاضی‌پور ربطی به سؤال نداشت. 

 

وی افزود:‌در خصوص واردات لوله باید بگویم هر چند این مسئله بسیار طویلی است که آقای قاضی‌پور از سالهای قبل آن را دنبال می‌کند اما در حال واردات میلیاردها دلار لوله در کشور قابل کتمان نیست. 

وزیر نفت ادامه داد:  ما به انواع لوله‌ها ن یاز داریم که یکی از رایج‌ترین آنها لوله‌های فولادین درزدار است که ما در داخل کشور به میزان یک میلیون تن لوله سفارش داده‌ایم. 

*طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس اعلام وصول شد

در ادامه هم، سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد وصول شده را قرائت کرد.

بر این اساس طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

*نمایندگان سوال قاضی‌پور از وزیر نفت را وارد ندانستند

وکلای ملت سوال ملی نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران را مورد بررسی قرار دادند. 

نهایتا پس از استماع سوالات قاضی‌پور و محجوب و همچنین پاسخ‌های وزیر نفت، نمایندگان این سوالات را وارد ندانستند. 

*پایان نشست علنی امروز خانه ملت/ نشست بعدی؛ فردا

نشست علنی صبح امروز با اعلام مسعود پزشکیان پایان یافت. 

براساس اعلام پزشکیان جلسه علنی بعدی پارلمان فردا چهارشنبه (3 مرداد ماه 97) با دستور مشخص راس ساعت 8 صبح برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول